Gyermekkori Mindfulness bevezető cikk
Ha most elképzeltek egy tökéletes napot gyermekeitekkel, valószínűleg nyugodt, vidám, nem veszekedő, nem kiabáló, együttműködő és békés gyermeket vagy gyermekeket láttok magatok előtt. Akárhogy is néz ki a valóságban egy átlagos nap, remélem, hogy írásommal megerősítést, segítséget vagy inspirációt tudok nyújtani ahhoz, hogy a tudatos jelenlét (mindfulness) technikáját kipróbáljátok a mindennapokban!
A jelen és a jövő hősei: a szülők
A szülők egyik legfontosabb és egyben legnehezebb feladata a gyermekük testi-lelki harmóniájának fenntartása. Figyelik, mikor éhes, mikor szomjas, mikor van melege stb. Azonban ami talán még nagyobb kihívást jelenthet az a lélektani egyensúlyozás, ezen harmónia megtartása. Amikor nem akar oviba menni, vagy az üzlet kellős közepén kezd el ordítani, az bizony feladhatja a leckét még a legedzettebb szülőknek is. Ilyenkor nem csak a gyermek hangulatát nehéz stabilizálni, de szülőként a saját lelki nyugalmat és pozitív hozzáállást is nagyon nehéz fenntartani.
Bár valószínűleg a legjobbat szeretnétek gyermekeiteknek, ezért is olvassátok most ezt a cikket, azonban akárhogy is próbálkozunk, minden frusztrációtól nem tudjuk megóvni őket. A fejlődésük fontos része az önmegnyugtatás és az érzelemszabályozás elsajátítása, amit pontosan ezen nehéz helyzetekben tudnak elsajátítani. Ahogy a járni tanulás vagy a szobatisztaság esetében is, ez a tanulási folyamat sem egyik napról a másikra történik, és sok gyakorlást igényel. A felnőttkori lelki harmónia már gyermekkorban elkezd csírázni, aminek megfelelő kialakulásában szülőként is sokat segíthetünk nekik nem csak a megfelelő szülői minta nyújtásával, de számos technika segítségével, amiket a mindennapokba kavarva, később már akár automatikusan vehet elő képzeletbeli megküzdészsákocskájából a gyermek.
Mi is az a mindfulness?
Ebben a cikkben a mindfulness, vagy másnéven tudatos jelenlét hatékony módszerével közelítjük meg a témát. Ez egy olyan tudás vagy életstílus, amelyet elsajátítva nem csak a gyermeked, de te és akár az egész család sokkal jelen tudatosabbá, ezáltal boldogabbá, nyugodtabbá és kiegyensúlyozottabbá válhat. Egy mondatban a mindfulness: egy egyszerű technika, amely a jelen pillanatra való odafigyelést hangsúlyozza elfogadó, nem ítélkező módon. A stresszoldáson túl a mindfulness gyakorlatok a jelen pillanatban való lehorgonyzását és ezen pillanat részletes átélését, szépségének megélését is elősegíti
Miért érdemes a gyermekemmel mindfulness technikákat alkalmaznom?
Agyunk folyamatos fejlődésben van egész életünk során, azonban a prefrontális kéregben lévő idegkapcsolatok leggyorsabban a gyermekkorban jönnek létre. A prefrontális agyterület funkciói közé tartozik például a koncentráció és a gondolkodás irányítása. Ezen agyterület érintettsége miatt kimondható, hogy a mindfulness technikáknak hatása lehet az önszabályozás, ítélőképesség és türelem képességeinek kifejlődésére.
Hogyan is kezdhetnénk bele?
Kedves Szülő! A jelentudatosságban az a legcsodálatosabb, hogy nem kell hozzá semmilyen eszköz, csak a jelen pillanat. Legegyszerűbb mindfulness technika a jelen pillanat megfigyelése, akár csukott szemmel. Légzésünk vizsgálata, a bőrünkön érezhető szellő megfigyelése, a lábunk alatt érzett talaj érzetének megélése. Egyszóval a testi érzeteink megfigyelése. Azonban egy nagyon fontos szempontot nem felejthetünk el. A gyakorlat során érzeteink felett nem ítélkezünk, csak elfogadjuk őket olyannak, amilyenek. A gyakorlás során észrevehetjük, hogy számos gondolat érkezik a tudatunk kapujához. Például “kivettem a húst a fagyasztóból?” “Petikének mit is kell vinni a kirándulásra?” “Meddig is lehet befizetni azt a számlát?”. Ne ostorozzuk magunkat! Ez a világ legtermészetesebb dolga. Csak hagyjuk, hogy ezek a gondolatok, ahogy jöttek, úgy távozzanak is. Hiszen abban a napi 5 percben, amit egy-egy ilyen gyakorlatra szánunk, nem fog jobban megfagyni a hús, nem indulnak el a gyerekek a kirándulásra és nem jár le a befizetési határidő.
Az első lépés
Az első lépés a gyermekünk mindfulness útjához a szülők mindfulness útjával kezdődik és ez a két út lehet egymással párhuzamos. Ezeket a gyakorlatokat nem lehet parancsba adni gyermekünknek, de bizonyos pillanatokban együtt megállni és együtt csinálni annál inkább. A mindfulness inkább nevezhető életvitelnek, mint kezelésnek, hiszen minden pillanatban végezhető, a gyakorlatok ott rejlenek minden pillanatban, csak meg kell őket találnunk. Például a mindful evés során a lassú, ízek és textúrák átélése történhet. A mindful fogmosás közben pedig a fogkefénk mozgatása közben tapasztaltakat figyeljük meg. És természetesen számos olyan speciális gyakorlat van, ami gyerek specifikusan közelít a tudatos jelenléthez és a gyermekeket is jobban leköti. Ne várjuk el óvodáskorú gyermekünktől, hogy több percen keresztül meditáljon velünk. Azonban a további cikkeinkben bemutatok pár olyan játékos, vidám praktikát, amivel a gyermekeket is jelen tudatosság felé orientálhatjuk.
Lőrinczi Anna írása
Irodalomjegyzék:
Gelles, D. (2020). Mindfulness for children. The New York Times.
Reading, S. (2019). Nyújtózz az égig, mint egy hegy – Játékos mindfulness-technikák gyerekeknek és szülőknek; Budapest: Bioenergetic Kiadó Kft.; ISBN 978-963-291-394-0